Friday, 9 January 2015

Veliki majstori mode: Hubert de Givenchy

Sloboda i mogućnosti koje se pružaju dizajnerima današnjice rezultat su borbe protiv stereotipa velikih modnih umova prošlog veka. Modni kreatori sa velikim M izmenili su način na koji poimamo modu, stil i ljude oko nas iako danas retko razmišljamo o tome uzimajući njihovo nasleđe zdravo za gotovo. Jedan od najvećih među njima je svakako i Hubert de Givenchy, koji je svoj radni vek završio ostavljajući iza sebe ime koje znaju i oni koje moda apsolutno ne zanima. 

Hubert de Givenchy na fotografiji čuvenog Roberta Doisneaua (photo: press)

Kada sam shvatila da ću za vreme boravka u Madridu ˝uhvatiti˝ i izložbu koja je posvećena upravo njegovom radu počela sam da skakućem od sreće. Muzej Thyssen-Bornemisza je priredio jedno pravo iznenađenje za modne sladokusce sakupljajući Hubertove radove iz muzeja i privatnih kolekcija sa svih strana sveta. 30 posetilaca po satu, 91 kombinacija kojima se možete diviti izbliza i do sada nepoznate priče i slatki tračevi na audio vodiču- must visit! Kustos izložbe bio je Givenchy lično, a proveo nas je hronološki kroz najbitnije faze svog rada od 1952. kada je osnovana Maison Givenchy, do 1996. kada je odlučio da se penzioniše i prepusti posao mlađim kolegama (iako modu današnjice opisuje jednom rečju- vulgarno). 

Iz odeljka ˝Crno i sofisticirano˝ (photo: Wake me up at noon)


Hubertova ljubav prema modi počela je još u ranom detinjstvu kada je kao nagradu za dobre ocene dobijao pristup kostimima koje je između ostalih umetničkih dela sakupljao njegov deda. Divio se Balenciagi, prvu značajnu priliku ponudio mu je Dior lično koga je odbio zbog ponude genijalne Else Schiaparelli. 
Već svojom prvom kolekcijom uneo je novine u modu tog doba. Njegova ideja je bila da pravi odvojene komade tzv. separates koje bi žene mogle da kombinuju da bi izrazile svoj lični stil. Zvezda prve kolekcije bila je Bettina bluza izrađena od platna za muške košulje (nečuveno!) nazvana po manekenki Bettini Grazianni. 

Bluza Bettina (photo: Wake me up at noon)

Najinteresantniji deo kolekcije svakako predstavljaju haljine koje su nosile njegove poznate klijentkinje koje su bile pre svega njegove prijateljice. Jackie Kennedy je bila njime toliko oduševljena da je pala u nemilost Bele kuće zbog toga. Naime, nije joj bilo dozvoljeno da na javnim nastupima previše nosi Givenchya, već je morala da obrati pažnju na američke kreatore. Jackie je toliko bila zaljubljena u francusku modu, da se snalazila tako što je kriumčarila Givenchy i Chanel uz pomoć diplomata i prijatelja. Ipak, na izložbi su izložene čuvena slika Kenedijevih u poseti Francuskoj, kao i komplet koji je nosila baš tom prilikom. Takođe, čuli smo i priču kako je nakon atentata, Jeckie insistirala da na sahrani J.F.K.-a nosi iskuljučivo Givenchyevu kreaciju za čiju izradu je imao samo 24 časa. Ceo svet zapamtio je sliku ožalošćene porodice u Givenchyu, a govorkalo se da je Givenchy imao šablone sa merama svih Kennedyevih.


Jackie u poseti Francuskoj u mdoelu Givenchy (photo:press)

Jedna od najvećih Hubertovih muza i najboljih prijateljica bila je Audrey Hepburn, pa ne čudi što joj je posvećen čitav odeljak izložbe. ˝Nezaboravna Audrey˝ (kako je dao naziv ovom delu izložbe) nosila je Givenchy u skoro svim svojim filmovima, ali i privatno. Od prvog honorara kupila je upravo Givenchy kaput, nepoznajući u to vreme Hubeta. Njen besprekoran stil ne bi bio moguć bez ovog mađioničara. Od ˝Praznika u Rimu˝ (gde su se upoznali) preko ˝Kako ukrasti milion˝ pa do ˝Doručka kod Tifanija˝, Givenchy je zaslužan za sve kultne haljine. Moram priznati da je poseban osećaj stajati ispred THE haljine iz ˝Doručka kod Tifanija˝ i da nisam mogla da se odvojim od ovog dela izložbe. Ne čudi što je na aukciji dosegla tričavih 920 000$. Zanimljivo je da Givenchy nije želeo da sarađuje sa ˝gospođicom Hepburn˝ kada mu je prvi put bio najavljen njen dolazak, misleći da se radi o Katherine koja je tada bila mnogo poznatija. Naravno, automatski je pao na njen šarm a njihovo prijateljstvo je bilo toliko jako da ga je Audrey imenovala kao izvršioca njenog testamenta i pred smrt mu zaveštala sve njegove haljine koje je posedovala. Kao najbitnije nasleđe njihove saradnje svakako se izdvaja onaj komad bez koga nijedna žena koja drži do sebe ne može: NJKV mala crna haljina!

Čuvena haljina iz ˝Doručka kod Tifanija˝ (photo: Wake me up at noon)




Haljina iz filma ˝Kako ukrasti milion˝(photo: Wake me up at noon)


Ništa manje uzbudljive nisu ni kreacije inspirisane čuvenim slikarima, a posebno se ističu večernje haljine i bridal deo koji je još jednom potvrdio koliko inovativno je Hubert razmišljao.

Givenchy Bridal (photo: Wake me up at noon)

Osamdesete u njegovom radu obeležio je glamur. Mnoštvo perli i šljokica, ručni rad i najfinija izrada oduzimaju dah. Ni u ovoj fazi nije odustao od svoje omiljene bolje crne, ali joj je dodao i kontrastne boje. 

photo: Wake me up at noon

U video obilazak izložbe možete poći na ovom linku.

I ne zaboravite njegove najpoznatije izjave:


˝Luksuz je u svakom detalju.˝

˝Frizura je poslednji znak koji odaje da li žena stvarno poznaje samu sebe.˝

˝Ne postoji živa žena koja ne sanja da izgleda kao Audrey Hepburn.˝ 

˝Haljina mora da prati liniju tela, a ne da telo prati oblik haljine.˝

Givenchy i neke od njegovih čuvenih kreacija na top modelima osamdesetih
(photo: Wake me up at noon)



I nakon više od dva meseca sam pod utiskom, i nadam se da sam uspela barem malo da dočaram atmosferu sa izložbe. Jedno je sigurno, njegovi naslednici imaju velike cipele da popune i veliku tradiciju da očuvaju iako je vreme potpuno drugačije.
Do sledećeg doživljaja, 

Vaša A.


Photo credit: Wake me up at noon, press

Follow my blog with Bloglovin