Friday 8 May 2015

U zemlji vetrenjača, lala i klompi: Hag i Delft

Iako sam inače zaljubljenik u velike gradove, boravak u Holandiji me načisto demantovao. Kako sam prvi put u životu krenula potpuno nepripremljena na put, maleni Hag i Delft su me veoma iznenadili i otkrili mi pravi duh Holandije, bez previše turista željnih jeftine zabave kao što je to slučaj sa holandskom prestonicom. Kad kažem ˝maleni˝ mislim na manje od milion stanovnika u širom pojasu grada, mada ostavljaju utisak mnogo manjih gradova.

Šta sve nisam znala o ovom delu Holandije? 

Za početak, Hag i Delft su skoro pa jedan grad. Tramvajska linija dovešće vas iz centra Haga do Delfta za dvadesetak minuta. 



Oba grada su puna predivnih malih fotogeničnih kutaka. Uhvatla sam sebe kako svakih par minuta vičem: ˝Jaoooo kako je slatko˝, vadim telefon i mahnito Instagram-ujem. Nepretenciozni kafići u cveću, dvorišta skrivena od očiju javnosti, predivne prodavnice keramike i sireva su samo neke od čari na koje ćete naići u slučajnom prolazu. 



Ono što mi je takođe promaklo na časovima likovnog jeste da se baš u Hagu u muzeju Mauritshuis nalazi jedna od mojih omiljenih slika, Rembrantov Čas anatomije doktora Tulpa, i ništa manje značajna Vermerova Devojka sa bisernom minđušom aka holandska Mona Liza. Sam Vermer sahranjen je u Novoj crkvi u centru Delfta, a u blizini ćete naići i na kuću u kojoj je živeo. Njegovo viđenje rodnog grada možete  da vidite takođe u muzeju u Hagu u kom se nalazi remek-delo Pogled na Delft. U Mauritshuisu su još i Rembrantov Autoportret i više značajnih Rubensovih slika. 


Kada je u pitanju arhitektura, u Hagu možete videti spoj starog i novog. Dok se na jednoj strani nalaze kanali i kuće karakteristične za Holandiju, sa druge strane su oblakoderi i biznis centri. Delft se odupreo modernizaciji, i dok se šetate kroz njega možete da osetite duh starog vremena. Za moj ukus, upravo Delft je povukao najbolje od Amsterdama- kanale, romantične ćoškove i preslatke kafiće, ali ruku na srce, nemate šta da radite u njemu duže od par sati. 


I još: 
Hag ima plažu. Na plaži se nalazi zatvor. Da, da, baš taj zatvor. 
Madurodam, mini verzija Holandije, može da bude zanimljiva za fotkanje i nalazi se u blizini Haga. 
Da ponovim iz prošlog teksta, zaboravite da ćete se najesti, ovi ljudi sendvičem zovu dva spojena parčeta hleba, a ponekad stave keks između istih. 


Da li je vredno izlaska iz Amsterdama i vožnje vozom? Svakako. 
Da li će vas impresionirati? Ne baš, ali lepo je videti kad ste već tu. 
Ako ste ljubitelj umetnosti onda je must. 


Do sledeće epizode...

P.S. Kada vas spopadne dosada skinite odličnu aplikaciju muzeja Mauritshuis, ne morate da budete tamo da biste naučili svašta!

No comments:

Post a Comment

Hvala na komentarima!